Skotnice: Participace v malé obci aneb Nezapomínejme ani na naše nejmenší  
  
  
  
Základní informace
| Název obce/města/regionu: | Skotnice | 
|---|---|
| Kontakt: | Mužná Anna | 
| Organizace: | Obec Skotnice | 
| E-mail: | |
| Telefon: | +420724180672 | 
| Téma: | 
      
      Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace | 
  
Popis a výstupy | 
       |
| Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | <p>Obec Skotnice do plánování a rozhodování aktivně zapojuje všechny věkové kategorie svých obyvatel, nevynechává ale ani nejmladší generaci. Aktivně spolupracuje s mateřskou školou, připravuje řadu plánovacích setkání, děti jsou informovány srozumitelně a přiměřeně věku. Snahou je podpořit jejich komunikačních dovedností a naučit se podílet na rozvoji obce. K akcím a aktivitám, které jsou v obci plánovány (veřejné prostranství, autobusové zastávky, akce ad.) je během celého roku připravena řada dotazníků či anket, jsou pořádány diskuze, výtvarné návrhy - a teprve na těchto základech vznikají a jsou dopracovávány konkrétní projekty - DETAILNĚJI VIZ PŘILOŽENÁ PREZENTACE</p> | 
        
|---|---|
| Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? | Program rozvoje obce Skotnice na období 2021-2027, B.2/6 Komunitní život v obci, opatření č. 6.1 Rozšiřování a modernizace informačních zdrojů a médií pro komunikaci s občany s cílem co nejšišího zapojení obyvatel do věcí veřejných. | 
| Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | ANO - dotazníky, ankety, záznamy z diskuzních debat dětí, výtvarné náměty na vybavení dětských koutků a hřišť. | 
| Začátek aktivity: | 01.01.2020 | 
| Příloha | Dotazník, ankety pro děti  pdf (2MB) Fotodokumentace ze setkání   pdf (2MB)  | 
         
Rozpočet | 
       |
| Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] Nespecifikováno, průběžně hrazeno z rozpočtu obce v rámci činnosti místní správy. | 
| Jak byla aktivita financována? | Z rozpočtu obce, následné projekty "vzešlé" z participačních aktivit dětí a mládeže spolufinancovány z dotačních programů MMR, MSK a republikových nadací. | 
 Doporučení a inspirace | 
       |
| Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Nebát se v rámci participace občanů zapojit i ty nejmenší. Děti již od útlého věku získávají vztah k místu, kde žijí. Učí se vzájemně komunikovat, naslouchat si, stanovovat si vlastní pravidla diskuze, respektovat názory druhých i obhajovat své vlastní názory a potřeby. Nebojí se vyjádřit, co se jim nelíbí a co chtějí změnit, ale také se učí osobní zodpovědnosti - co jsou schopny a ochotny pro to, aby se jim v obci lépe žilo, samy udělat.  | 
         
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace | 
         |
| Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | Děti mnohdy vidí to, co dospělému uniká a dokáží pro aktivity a změny nadchnout i rodiče a prarodiče - přidaná hodnota zlepšení mezigeneračních vztahů a spolupráce. | 
| Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | Omezení aktivit v době pandemie. | 
| Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Příjemné postřehy: I úplně nejmenší dovedou vystihnout problém a vyjádřit potřebu: Reakce dětí v mateřské škole v rámci diskuze se členy samosprávy "Na zahradu svítí málo sluníčka" - prořezali jsme větve stromů, "Chceme svačit na zahradě, když je pěkné počasí" - postavili jsme zahradní posezení a domečky. Přesně vystihnou i obecný problém: "Na procházce nás někdy obtěžují pobíhající pejsci a jezdí rychle auta". | 
Monitorování a evaluace | 
       |
| Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Zapojování veřejnosti včetně dětí a mládeže do plánovacích a realizačních procesů v obci má pozitivní vliv na kvalitu života v obci, mezigenerační vztahy a komunitní život. Mladí lidé si v obci zakládají své rodiny, zaznamenáváme velký příliv mladých rodin s dětmí z okolních měst. Parametrem hodnocení dopadu projektu je mimo jiné i demografický vývoj v obci. Dle statistických údajů ČSÚ (index stáří sledovaný v roce 2019) bydlí ve Skotnici více mladých lidí a dětí, než je pro Českou republiku obvyklé. Přikládáme "výtah" z analytické části rozvojového dokumentu obce - věkové složení obyvatel a odkaz na článek v deníku Moravskoslezského kraje  | 
        
| Příloha: | |
| Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Aktivitu plánujeme pro její pozitivní přínosy i nadále rozvíjet. Získané informace, náměty a připomínky z dotazníkových šetření, osobních rozhovorů, besed, plánovacích setkání, veřejných fór apod. budeme i nadále využívat pro plánovací a rozhodovací procesy. Pro zkvalitnění vzájemné komunikace hledáme další formy a prostředky, zejména ve vztahu k nejmladší generaci. | 
Média, propagace | 
       |
| Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Praktické zkušenosti a příklady Zapojování veřejnosti v obci Skotnice byly opakovaně prezentovány v rámci praktických cvičení studentů Katedry goeografie a regionálního rozvoje Ostravské univerzity v Ostravě. Na téma "Komunitní plánování rozvoje obcí a regionů na příkladu Skotnice" zpracovala studentka Ostravské univerzity Petra Koprajdová diplomovou práci. Výstupy plánovacích procesů jsou průběžně zveřejňovány prostřednictvím Zpravodaje obce, internetového vysílání apod. | 
Aktéři | 
       |
| Název: | Obec Skotnice , zastoupená starostkou Mgr. Annou Mužnou | 
| IČO nebo jiný registrační údaj: | 00600806 | 
| Adresa: | Skotnice 24, 742 58 | 
| Web: | https://www.skotnice.cz | 
Další aktéři | 
         |
| Název: | Spolek Skrojek, z.s. | 
| IČO nebo jiný registrační údaj: | 038388951 | 
| Adresa: | Skotnice 163 | 
Název:  | Mateřská škola Skotnice, p.o.  | 
| IČO nebo jiný registrační údaj: | 70999406 | 
| Adresa: | Skotnice 176, 74258 | 
| Web: | https://www.msskotnice.cz | 
