Mikulov: Snižování vizuálního smogu ve městě
Vizuální smog je zjednodušeně řečeno agresivní nebo přebujelou reklamou ve veřejném prostoru, které se jeho uživatel tak úplně nemůže vyhnout a je nucen se na ni dívat nedobrovolně. Proto se mu také někdy říká reklamní smog. Vizuální smog negativně ovlivňuje estetiku, jedinečnost i přehlednost daného místa. Město Mikulov se proti tomuto nešvaru rozhodlo systémově bojovat a zejména v oblasti nejužšího centra ji regulovat závaznými pravidly.
Basic information
Name of the city/town/region:
Mikulov
Surname, firstname:
Šimánková Marcela
Organization:
Městský úřad Mikulov
E-mail:
simankova@mikulov.cz
Phone:
519 444 542
Subject:
Atraktivita a vzhled města
Description and outputs
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results?
Záměrem města je omezení ""reklamního smogu"", který devalvuje veřejný prostor a v jehož důsledku dochází k pokřivení vnímání kvality místa, ale také k ničení jeho osobitosti a kulturního dědictví. Zejména v historických centrech měst, mezi než patří i Mikulov, je toto významným problémem.
Město Mikulov se proto rozhodlo vydat NAŘÍZENÍ MĚSTA, kterým se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu. Dále město zpracovalo MANUÁL Pokyny pro umisťování informačních zařízení na vybraném území města, který podrobně upravuje formy a míru reklamy zejména na objektech v centru. Těmito dokumenty je zajištěna ochrana vzhledu památkově chráněného historického jádra města a těsně navazujících přilehlých lokalit. Každý reklamní záměr je odborně posouzen podle účelu informačního zařízení - zda se jedná o oprávněný nárok na označení provozovny, nebo se jedná o informační zařízení, které nemá žádný vztah k nemovitosti, na které je navrženo jeho umístění, zda se skutečně jedná o informaci k činnosti, která je v nemovitosti vyvíjena. Propagace na veřejných místech je omezena na minimum.
Opatření k omezení vizuálního smogu byla zaváděna postupně. Záměrem města není šikanovat podnikatele v centru ani rozdávat velké množství pokut za nedodržení vydaného zařízení. Město usiluje o řešení jednotlivých situací zejména cestou osvěty a diskuse. Vydaný manuál je pro podnikatele vodítkem například co do barevnosti reklam či použitého materiálu. Před zavedením manuálu město např. zorganizovalo komentovanou procházku městem s odbornicí na vizuální smog Veronikou Rut Fullerovou.
Were the implemented activities documented?
Nařízení města o omezení reklamního smogu
Pokyny pro umísťování informačních zařízení na vybraném území města
Start of activity:
01.06.2021
Attachment
Budget
What were the financial costs of carrying out the activity?
[tis. Kč] 54 (vyhotovení manuálu)
How was the activity funded?
z rozpočtu města
Recommendations and inspiration
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?
Zavedená opatření je zapotřebí zejména s podnikateli v centru, kterých se dotýkají především, včas a kvalitně komunikovat.
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?
V rámci realizace projektu byl velký zájem médií o tuto problematiku, problematiku vizuálního smogu řeší více měst - např. Brno, Znojmo.Na základě publikovaných článků v médiích bylo Českou televizí a také prostřednictvím Českého rozhlasu natočeno a odvysíláno i několik reportáží.
Monitoring and evaluation
Do you plan to further develop/maintain the activity/project?
V příštím roce má město záměr rozšířit manuál o část, která bude řešit předzahrádky restauračních zařízení.
Media, promotion
How was the communication with the media and what were the media outcomes?
Reportáže České televize:
https://ct24.ceskatelevize.cz/3423684-mikulov-v-centru-mesta-odstranil-reklamni-smog ;
https://ct24.ceskatelevize.cz/3563438-v-mikulove-bojuji-s-vizualnim-smogem-cistsi-mely-byt-i-turisticke-ukazatele ;
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3364578-centrum-mikulova-bez-reklamnich-stojanu-prokouklo-podnikatele-se-ridi-manualem ;
Dále Zpravodaj města, sociální sítě ad.
Partakers
Name:
Město Mikulov
Company number or other registration data:
00283347
Address:
Náměstí 158/1, 692 01 Mikulov
Web:
https://www.mikulov.cz/
Příklad byl zpracován za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj
Detailně zpracované dobré praxe
Nejčtenější dobrá praxe z tématu
ZdravaMesta.cz, T: +420 602 500 639, E: info@zdravamesta.cz
Sledujte Zdravá města, obce, regiony
Podpořeno
Technická správa
portálu a doplňování informací jsou financovány za podpory Operačního programu Zaměstnanost, Fondů EHP a z vlastních zdrojů NSZM ČR.
Za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj.