Subject:
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Systém plánování a řízení, vč. urbanismu a revitalizací, územního plánování a regionálního rozvoje
Description and outputs
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout?
Naším cílem bylo zapojit veřejnost z celého města do zmapování silných a slabých stránek města Jihlavy, případně příležitostí a hrozeb. Výstup slouží navazujícím etapám tvorby strategického plánu. V kvalitativní části mapování se nám podařilo získat 924 podnětů, v kvantitativní fázi, která měla ověřit váhu podnětů, jsme získali více než 1300 hlasů. Cíle se podařilo dosáhnout prostřectvím pečlivě naplánované komunikační kampaně (v rámci úřadu se zapojením PR externistky), zaškolení facilitátorek v online facilitaci veřejných projednávání externí firmou, detailní přípravy jednotlivých fází participace s urbanistou, geografkou a sociologie. Klíčovou roli sehrálo oddělení GIS, které na míru nastavilo ovládání online mapy i sběr dat tak, aby na ně navazující práce byla maximálně efektivní a vizuálně atraktivní.
Were the implemented activities documented?
ANO
K celému procesu tvorby Strategie je kampaňový web ""Probereme Jihlavu"" https://jihlava.cz/proberemeji/ . Mapa pro sběr online podnětů je stále veřejná a postupně do ní úřad zanáší i reakce/vypořádání. https://sgis.jihlava-city.cz/web/KP_socio_analyza_mapa.html ; instrukce pro osoby, které se chtěli zapojit do virtuálních kaváren jsou zde: https://jihlava.cz/virtualni-kavarna/d-542846/p1=143193 ; Celá zpráva "" Jihlava pohledem veřejnosti"" je k dispozici zde: https://jihlava.cz/vystupy/d-542940/p1=143227 (na stejném místě je i zpráva z mapování názorů děti - Jihlava pohledem dětí). "
Start of activity:
01.01.2021
End of activity:
31.03.2021
Budget
What were the financial costs of carrying out the activity?
[tis. Kč] 188
How was the activity funded?
Z vlastních zdrojů města.
Detailed schedule:
Zaškolení facilitátorského týmu (15000,-); virtuální kavárny (33286,-); mediální kampaň ke sběru podnětů (cca 140 000,- grafika, tisky, inzerce)
Recommendations and inspiration
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?
"Nebojte se zapojovat veřejnost online. Když přehledně a srozumitelně a v předstihu připravíte návody a pravidla (ideálně vizuálně zpracované), lidé si elektronické nástroje rádi osvojí. Ne zcela překvapivě se veřejnost zapojovala v době, kdy byl významně omezen osobní kontakt. Vyškolte váš tým v online facilitaci - prozkoumejte více aplikací - zjistěte si výhody a nevýhody a pracujte s tou, která je bezpečná a pro váš tým vstřícná. Pracujte s mapami i v on-line prostředí. Buďte transparentní - sesbírané podklady i jejich vypořádání mějte na webových stránkách (nezapomeňte uvádět data vzniku jak podnětů od veřejnosti, tak reakcí radnice na ně). Pro maximální výtěžnost mapování názorů veřejnosti je klíčové zapojení sociologa/socioložky. Mapování formou pocitových map ve většině případů nezjišťuje, PROČ se lidé na tom místě cítí ne/dobře apod. Klíčové je dobře se ptát. Výtěžnost podnětů se pak zvyšuje například tím, že zjištěné informace poslouží např. odboru rozvoje, odboru dopravy, ale i tiskovému mluvčímu v případ, že navazující kroky radnice reagují na potřeby místních lidí.
Ověřte si u vedení města, že rozumí tomu, co se bude dít a proč a jak se bude z výstupy pracovat (viz rizika)."
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?
Do procesu kvalitativního sběru silných a slabých stránek města, příležitostí a hrozeb mělo v okamžiku sběru významnou potřebu zasahovat část vedení města. Vznikla potřeba okamžitě reagovat na slabé stránky ujišťováním, že na opravě nebo rozvoji toho kterého místa se přece už pracuje apod. V rámci mapování toho, v jakém stavu město je, není na místě medializace projektů a plánů vedení.
Monitoring and evaluation
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way?
Celému procesu mapování názorů veřejnosti pro tvorbu nové strategie předcházelo pečlivé strategické plánování kampaně a SMART stanovení cílů. Za tím šel i finanční plán kampaně. To vše na úrovni týdnů. Významně celému procesu pomohla externí PRistka - koordinátorka, která průběžně vyhodnocovala účast lidí na mapování a přizpůsobovala tomu chronologicky komunikaci navenek tak, abychom dostali do mapování veřejnost z celého území města a ze všech věkových skupin.
What findings have you encountered thanks the evaluation process?
Největší efekt co se týče medializace sběru podnětů a ankety neměly placené služby (reklama v rádiích, reklama na sociálních sítích), ale vlastní práce se sociálními sítěmi a lokálními médii.
Pro etapu kvalitativního mapování jsme si dali cíl 500 osob, pro kvantitativní ověření 1000 osob. Zatímco první cíle jsme nedosáhli (zapojili jsme cca 400 lidí), druhý cíl jsme překonali (1384 odpovědí na anketu).
Do you plan to further develop/maintain the activity/project?
Formát virtuálních kaváren se osvědčil a vedení města jej využívá téměř každé pondělí k prezentaci a diskusi témat, která aktuálně řeší. Virtuální kavárny zároveň využívá Zdravé město Jihlava k tomu osvětovým přednáškám, oddělení strategického plánování k prezentaci mezivýstupů tvorby strategie.
Media, promotion
How was the communication with the media and what were the media outcomes?
Jak již bylo uvedeno výše - proces sběru podnětů od veřejnosti byl detailně rozpracován spolu s komunikačním plánem kampaně koordinátorkou PR kampaně. Měsíc před samotným sběrem vyšel rozhovor s primátorkou - garantkou procesu tvorby strategického plánu a termíny virtuálních kaváren pro tu kterou část města. Kromě sociálních sítí byly umístěny plakáty ve veřejné dopravě, inzerát v místních novinách a spot v místním rádiu. V druhé etapě - kvantitativním dotazování - jsme si zaplatili i placenou inzerci v rádiu a na sociálních sítích, ale to se při monitoringu a zpětně evaluaci ukázalo jako neefektivní.
Attachment
příloha medializace
Partakers
Name:
Statutární město Jihlava
Company number or other registration data:
002 86 010
Address:
Masarykovo náměstí 1. Jihlava
Web:
https://jihlava.cz/
Another partakers
Název: EDUTICA
Web: https://www.edutica.cz/
Name: Petr Klápště
Web: https://naturesystems.cz/ing-arch-petr-klapste-phd
Name: Bedřich Musil
Web: https://www.linkedin.com/search/results/all/?keywords=Bed%C5%99ich%20Musil&origin=GLOBAL_SEARCH_HEADER
Name: Vendula Svobodová
Company number or other registration data: 08471436
Address: Vranín č. p. 61, Moravské Budějovice, 67544 Lesonice
Web: https://lide.pirati.cz/profil/1610/
Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe
Nejčtenější dobrá praxe z tématu
ZdravaMesta.cz, T: +420 602 500 639, E: info@zdravamesta.cz
Sledujte Zdravá města, obce, regiony
Podpořeno
Technická správa
portálu a doplňování informací jsou financovány za podpory Operačního programu Zaměstnanost, Fondů EHP a z vlastních zdrojů NSZM ČR.
Za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj.