ISLAND: Pozdější začátek vyučování = lepší zdraví studentů? Zkušenosti z Reykjavíku 
 
  Ovlivňuje čas začátku školního dne celkovou délku spánku a tím pádem i zdraví a celkovou pohodu studentů? Výzkumy ukazují, že ano. Pilotní projekt v Reykjavíku posunul začátek školy z 8:30 na 9:10 (o 40 minut) a výsledky jsou jasné: studenti lépe spí, jsou méně unavení, soustředěnější a vykazují méně rizikového chování.
   
     
  
Basic information
| Name of the city/town/region: | |
|---|---|
| Surname, firstname: | Harpa Thorsteinsdottir | 
| Organization: | město Reykjavík | 
| E-mail: | |
| Subject: | 
      
      Duševní zdraví Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče  | 
  
Description and outputs | 
       |
| Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | V Reykjavíku proběhla v roce 2023/24 pilotní fáze projektu, který měl za cíl zjistit, jestli posunutí začátku školního vyučování zlepší kvalitu spánku studentů a tím i jejich studijní výsledky a celkovou pohodu. Tento pilotní projekt se zaměřil na snížení spánkového deficitu, zmírnění sociálního jetlagu (rozporu mezi biologickým a společenským časem) a podporu duševního zdraví prostřednictvím delšího spánku. Kromě změny rozvrhu zahrnoval projekt také vzdělávací program o spánku, který byl implementován ve spolupráci s odborníky na spánek. Výsledky projektu Klíčové statistiky: • Průměrná délka spánku: o Studenti s posunutým začátkem školního dne (skupina 1) spali průměrně o 40 minut déle než studenti v kontrolní skupině (bez změny rozvrhu). o Jen 4 % studentů s pozdějším začátkem spali méně než 7 hodin na noc, oproti 25 % ve skupinách s běžným rozvrhem. • Sociální jetlag: o Studenti s pozdějším začátkem měli průměrný sociální jetlag 46 minut, zatímco studenti s běžným rozvrhem vykazovali 109 minut. Tato redukce znamená výrazné snížení negativních vlivů na zdraví a školní výkonnost. Hodnocení spokojenosti: • Dotazníky: Většina studentů a učitelů uvedla, že preferuje pozdější začátek školy, přičemž 85 % učitelů označilo změnu za pozitivní pro výuku. • Zlepšení v oblasti zdraví: Studenti hlásili méně únavy a vyšší kvalitu spánku než studenti ve skupinách s dřívějším začátkem. Díky evidentním výsledkům toho projektu bylo radou města Reykjavík rozhodnuto, že po další 3 roky budou všechny základní školy mít posunutý začátek vyučování na 8:50, případně později, podle preferencí každé školy.  | 
        
|---|---|
| Were the implemented activities documented? | skemman.is/handle/1946/44821 | 
         
| Start of activity: | 01.01.2023 | 
| How was the activity funded? | Náklady na projekt byly pokryty z rozpočtu města Reykjavík a příspěvků Islandského ředitelství zdravotnictví. | 
 Recommendations and inspiration | 
       |
| What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | •	Osvěta mezi studenty: Zahrnutí vzdělávacích programů o důležitosti spánku vedlo k většímu povědomí mezi studenty i rodiči. • Přizpůsobení místním podmínkám: Islandská geografie a specifické světelné podmínky během roku vyžadují cílené přístupy k řízení spánkového režimu. • Spolupráce s odborníky: Zapojení specialistů a univerzit bylo klíčem k úspěšné implementaci projektu  | 
         
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process | 
         |
| During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | •	Pozitivní momenty: Velká podpora ze strany učitelů a studentů umožnila hladkou realizaci projektu. • Překážky: Přesun tříd do vzdálenější budovy během projektu způsobil delší dojíždění, což mohlo částečně eliminovat výhody pozdějšího začátku školního dne.  | 
         
Monitoring and evaluation | 
       |
| Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Projekt byl hodnocen pomocí objektivních měření spánku (chytré hodinky) a dotazníků. Získané výsledky prokázaly významné zlepšení délky a kvality spánku u studentů s pozdějším začátkem školního dne. Tato zjištění potvrzují, že změna školního rozvrhu může mít zásadní dopad na zdraví a pohodu dospívajících. | 
| Attachment | příloha monitorování a evaluace () | 
| Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Ano, na základě pilotního projektu schválila rada města Reykjavík pokračování: po dobu tří let budou všechny základní školy v Reykjavíku začínat nejdříve v 8:50, ale i později pokud si to konkrétní škola zvolí. Následně proběhne další vyhodnocení. | 
Media, promotion | 
       |
| How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Informace o projektu byly pravidelně sdíleny prostřednictvím místních novin a sociálních sítí, což pomohlo zvýšit povědomí veřejnosti a získat širší podporu. Více například zde: https://www.icelandreview.com/news/reykjavik-delays-school-start-for-teens-in-sleep-health-initiative  | 
         
Partakers | 
       |
| Name: | město Reykjavík, Island | 
| Company number or other registration data: | 530269–7609 | 
| Address: | Tjarnargata 11, 101 Reykjavik | 
| Web: | https://reykjavik.is/ | 
Another partakers | 
         |
| Název: | Dr. Erla Bjornsdottir, odbornice z Centra pro zdravý spánek | 
| Web: | https://www.betrisvefn.is/ | 
