Subject:
Sociální služby, podpora a pomoc; řešení nezaměstnanosti a chudoby
Description and outputs
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout?
Výsledkem projektu byl monitoring osob bez přístřeší, zavedení terénní sociální práce a posílení sociální práce jako takové. Podařilo se také propojit sociální práci Městského úřadu, odboru sociálních věcí a školství a ambulantních sociálních služeb vytvořením pracovní skupiny sociálních pracovníků z těchto služeb. Sociální pomoc klientovi tak byla zefektivněna. Po skončení projektu zůstala pracovní místa terénních sociálních pracovníků zachována.
Were the implemented activities documented?
ANO
Fotografie
Start of activity:
01.03.2017
Attachment
Budget
What were the financial costs of carrying out the activity?
[tis. Kč] 3709
How was the activity funded?
Projekt EU, 85 % EU, 10% národní zdroje, 5% vlastní zdroje
Recommendations and inspiration
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?
Jako nejdůležitější přínos projektu a práce do budoucna vidíme úzkou spolupráci mezi jednotlivými subjekty, které s těmito cílovými skupinami pracují (služby denních center, nocleháren, kontaktních center pro drogově závislé, SAS, OSPOD, Práh, lékařské služby, nemocnice, léčebny, pobytové služby) a především spolupráci s Úřadem práce oddělením zaměstnanosti a oddělením dávek hmotné nouze. Je jednoduché tyto klienty vyřadit z evidence ÚP, ale následně je práce s nimi velmi obtížná, když 6 měsíců nemají nárok na žádné finance a díky tomu ani na bydlení. Je potřeba pochopit životní styl osob bez přístřeší. Jejich schopnosti a kompetence jsou velmi omezené, zdravotní stav špatný, orientace časem bývá mnohdy upozaděná z důvodu toho, že nevlastní hodinky, kalendáře a každý den je pro ně stejný. Jedině díky spolupráci mezi aktéry sociální práce a státními subjekty je možné tyto osoby udržet na hranici životní úrovně a dále s nimi pracovat na zlepšení jejich sociální situace. Také získaná důvěra mezi klientem a sociálním pracovníkem je velmi důležitá. Jakmile klient pocítí, že pracovník o něj má zájem, je ochotný spolupracovat na své životní situaci.
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?
Rizikem při práci s cílovou skupinou osoby bez přístřeší a osoby v nepříznivé sociální situaci je především nadměrné požívání alkoholu a omamných látek u klientů a následná nedochvilnost při plánovaných schůzkách (především Úřad práce) a následky z toho vyplývající, např. vyřazení z evidence Úřadu práce, udejmutí dávek hmotné nouze a ztráta bydlení. Během realizace projektu se o práci terénních sociálních pracovníků intenzivně zajímalo vedení města, resp. místostarosta, který byl několikrát účasten sociální práce přímo v terénu s terénními sociálními pracovníky. Ukázalo se také, že díky sociální práci v terénu je nutností spolupracovat téměř se všemi odbory Městského úřadu (stavební, matrika, vyřizování dokladů, odpady, bytová správa).Dalším rizikem, které se ukázalo až po skončení projektu, je obtížné hledání motivace pro klienty. Po nalezení bydlení a získání financí je téměř nemožné udržet klienty v nastavené spolupráci a nabízené služby, které je již nikam neposunují,jsou už většinou odmítány. Špatná nebo žádná dostupnost návazných služeb často sráží klienty zpět do původního stavu.
Monitoring and evaluation
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way?
Evaluace projektu probíhá prostřednictvím "mateřského" projektu MPSV společností INESAN, technikou řízených rozhovorů se sociálními pracovníky zapojenými do projektu a těmi, kteří zapojeni nebyli. Interní hodnocení probíhalo prostřednictvím Zpráv o bezdomovectví, které byly zpracovány sociálními pracovníky vždy 2 x ročně - k 30.6. a k 31.12.
What findings have you encountered thanks the evaluation process?
Výsledky evaluace MPSV zatím nejsou známy.
Media, promotion
How was the communication with the media and what were the media outcomes?
Informace o projektu a sociální práci s osobami bez domova byly zveřejňovány v Hodonínských listech, sami sociální pracovníci pořádali přednášky, byli informováni starostové spádových obcí, v rámci workshopů pořádaných v rámci celé ČR sociální pracovníci prezentovali svoji dobrou praxi. Informace byly následně zveřejňovány ve Zpravodaji sociální práce, který vydávalo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Partakers
Name:
Město Hodonín
Company number or other registration data:
00284891
Address:
Masarykovo nám. 1
Web:
http://www.hodonin.eu
Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe
Nejčtenější dobrá praxe z tématu
ZdravaMesta.cz, T: +420 602 500 639, E: info@zdravamesta.cz
Sledujte Zdravá města, obce, regiony
Podpořeno
Technická správa
portálu a doplňování informací jsou financovány za podpory Operačního programu Zaměstnanost, Fondů EHP a z vlastních zdrojů NSZM ČR.
Za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj.